برخی ویژه گیهای مشترک فرقه ها

همقطاران سابق و دوستان عزیز در زیر برخی ویژگیهای مشترک فرقه های تروریستی و مخرب آمده است. خواهشمندیم عطف به اینکه هرکدام ما به بخشی از این تابلو سراسر ننگ فرقه تروریستی اشراف داریم هر کدام که فاکتی مربوط به هر محور ویژه گیهای فرقه رجوی دارید را با شماره گذاری برای ما بفرستید تا ما آنرا بصورت یک مجموعه بنام همه نجات یافتگان از فرقه رجوی جمع آوری کنیم تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند و ابعاد هولناک این فرقه را بهتر درک کنند. آدرس ایمیل ما به شرح زیر است. قبلا از حسن همکاری شما متشکریم.

info@nototerrorism-cults.com

از کتاب ویژه گیهای فرقه ها

نوشته دکتر جانجا لالیچ و دکتر میشل دی لنگونه

Characteristics Associated with Cultic Groups

Janja Lalich, Ph.D. & Michael D. Langone, Ph.D.

تاثیر گذاری و کنترل در کانون برنامه ها و مناسبات گروههای فرقه گرا قرار دارد. تعداد زیادی از اعضاء، اعضاء سابق و هواداران فرقه ها از عمق و وسعت میزان دست آویزقرارگرفتن، استثمار شدن و حتی سوء استفاده ای که شده اند، خبردار نیستند. لیست یا چک لیستی که در زیر خواهد آمد الگویی است از  ساختار اجتماعی و روانشناسی اجتماعی روابط درونی افراد فرقه که بطور معمول در محیط های گروههای فرقه ای وجود دارند که جهت ارزیابی یک گروه خاص یا یک مناسبات آنها میتواند مفید باشد.

  1. فرقه به میزان بسیار افراطی تعهد و ارادت بی چون و چرا نسبت به رهبری (مستقل از اینکه او زنده باشد یا خیر) به سیستم فکری و ایدئولژی و سنن او بعنوان تنها حقیقت و قانون از خود نشان میدهد.
  2. سوال، شک و تمارض در این رابطه ممنوع بوده و مستحق مجازات است.
  3. روشهای شستشوی مغزی (از قبیل، مدیتیشن، فریاد و شعار دادن، ادعای رابطه با خدا، جلسات نفی خود یا انتقاد از خود، و وادار کردن به انجام کارهای شاق) در حد بسیار شدید و زیاده روانه جهت سرکوب هر شک و تردیدی در مورد رهبر فرقه بکار گرفته میشود.
  4. رهبر فرقه در بسیاری موارد با جزئیات زیاد همه چیز را دیکته میکند. از جمله اینکه اعضاء چگونه فکر کنند، چگونه رفتار کنند، چه احساسی داشته باشند. برای مثال اعضاء باید برای قرار گذاشتن با خانمی، تعویض شغل، ازدواج و حتی نحوه لباس پوشیدن، محل زندگی، آیا بچه داشته باشند یا خیر، نحوه تربیت کودکان و … اجازه بگیرند.
  5. فرقه برای اعضاء و رهبرانش ویژه‏گیهای بسیار خاصی از جمله بالاترین نخبه گان، بسیار ویژه و خاص و عظیم الشان قائل است. برای مثال، رهبر بعنوان ناجی، مسیح، وجود خاص،  جانشین خدا، روح خدا خوانده شده  و همچنین فرقه برای خودش یا رهبریش ماموریت خاص برای نجات بشریت قائل است.
  6. فرقه در درون خودش ذهنیت قطب بندی شده ای از نوع “ما در مقابل دیگران” ایجاد میکند. که در تضاد است با بقیه جامعه.
  7. رهبری فرقه به هیچ مقامی پاسخگونیست.
  8. فرقه اینگونه القاء و آموزش میدهد که هدف وسیله را توجیه میکند و هرکاری جهت رسیدن به اهداف فرقه مجاز است. از جمله اقداماتی که اعضاء فرقه در گذشته ممکن بود بعنوان کار خلاف، غیر اخلاقی و مضر، شرم آور و فساد تلقی کنند. مانند دروغ گفتن به فامیل و خانواده، دوستان، جمع آوری پول با فریب دیگران و برای اهداف دروغین.
  9. رهبر فرقه احساس شرم و گناه را در بین اعضاء جهت نفوذ و کنترل آنها ترویج میکند. معمولا اینکار را از طریق همقطاران اعضاء و شیوه های غیر مستقیم به اجرا میگذارد.

10.  در خدمت رهبری یا فرقه بودن مستلزم قطع ارتباط با خانواده و دوستان با تغیرجهت های 180درجه ای  در رفتار و کردار و اهداف فرد نسبت به قبل از پیوستن به فرقه مقارن است.

11.  همه اعضاء موظف به عضوگیری برای فرقه میباشند.

12.  همه اعضاء موظف و مشغول جمع آوری کمک مالی برای فرقه میباشند.

13.  همه اعضاء فرقه باید همه وقت خود یا عمده وقت خود را به فرقه و فعالیتهای آن اختصاص دهند.

14.  اعضاء فرقه باید بصورت جمعی با دیگر اعضاء فرقه زندگی کنند.

15.  اعضاء وفادار گروه احساس میکنند که هیچ زندگی بیرون فرقه متصور نیست.

16.  فرقه اینگونه به اعضاء القا میکنند که خارج از فرقه امکان وجودی نمیتوانند داشته باشند و در صورت خروج از فرقه یا فکر به خروج از فرقه با ترس مقابله و تنبه دیگر همقطاران در فرقه مواجهه خواهند شد.

Leave a comment